BUTOH ÉS ELŐADÓMŰVÉSZETI FESZTIVÁL  / BUDAPEST - POZSONY - KRAKKÓ     2011/09/26 - 2011/10/09                                               HU / ENG
AKTUÁLIS FESZTIVÁLHELYSZÍN
    MERLiN Színház
    1052 Budapest, Gerlóczy utca 4.
    www.merlinszinhaz.hu
    tel. +36 1/ 317-9338
    fax +36 1/ 318-9844
15.00 WORKSHOP | Ko MUROBUSHI: Butoh

Fotó: Junichi Yamauchi
Workshop
Ko MUROBUSHI: Butoh

09.26.
15.00 - 16.50

Butoh
a szabad, személyes és egyéni fejlődés útja
A butoh nem egy szisztematikusan felépíthető technika.
A butoh egy szabad, személyes és egyéni fejlődési folyamat, mely során a tradíciókkal és szokásokkal kell szakítanunk, hogy azok mögé nézve rátaláljunk valami újra.
A tánc egy utazás öröm és fájdalom között. A varázslat hangja.
A munkafolyamat során kirajzolódik majd a butoh története. Veszünk egy teret, átalakítjuk a teret, belecsöppenünk a kísérletezések világába.

A kísérlet tárgyai:
  1. Lélegzet. A lélegzetvétel és annak különféle módozatai, eltérések és a "légzésformák" kombinációi. A hang kiszabadítása a torokból.
  2. Járás. Ki az, aki jár? Honnan hová tart? El tudjuk-e képzelni, hogy "lábak nélkül" járjunk?
  3. A talaj érintése, ugrás, tánc: "tamafuri" és "tamashizume".
  4. A 8-as mozdulatai: A 8-as félúton indul és félúton ér véget - nincs kezdete és nincs vége - a bentben ott a kint, a kintben ott a bent. Egyik a másikban.
    Möbius-szalag, aszimmetrikus spirál.
  5. Jövő. Az elmúló állatok, a növények, az ásványok jövője. Tetemmé, folyadékká, légneművé válni. Az átvitel és átváltozás tanulása.
  6. Improvizációk. Az osonástól a cselekvésig.
17.00 SZIMPÓZIUM | Az életkor ereje 2.

Fotó: Turny Zoltán
Szimpózium
Az életkor ereje 2.

09.26.
17.00 - 19.00

A keleti kultúrák az öregedésre olyan természetes folyamatként tekintenek, amely az élethosszig tartó tanulás, a tapasztalatszerzés és a fejlődés lehetőségét is magában rejti. A magas életkort megért előadóművészek tudását, kisugárzását, erejét kimagasló tisztelet övezi. Ezt a jelenséget az ősi japán művészetben éppúgy megfigyelhetjük, mint a kortárs butoh táncban.
A nyugati kultúrákban ezzel szemben inkább a fiatalság kultuszának lehetünk tanúi, ami sok esetben együtt jár az öregség, öregedés pozitív minőségének megkérdőjelezésével is.
A 2009-ben elindított szimpózium-sorozat a keleti és nyugati kultúrák életkor értelmezéseit járja körül és próbál meg válaszokat találni a felmerülő kérdésekre.

Japán-magyar szinkrontolmácsolást biztosítunk.

Moderátor:
  • Takashi MORISHITA - Hijikata Tatsumi Archive, Keio University
Előadók:
  • Takashi MORISHITA: Hijikata gondolodásmódjának változása és módszere (film: Hijikata "Mese a Magino faluról", 1985)
  • HEGEDŰS Sándor - adjunktus, Magyar Táncművészeti Főiskola: Születésnapok az életkor horizontján
  • Dr. SEBESTYÉN Rita (író, kutató): Táncosnak lenni érett korban, nőként, tudósként - DIENES Valéria, egy magyar példa
19.00 HIVATALOS MEGNYITÓ | Fesztivál és kiállítás


Kiállítás
Kazuo Ohno élete

Megnyitó: 09.26. 19.00

Tisztelgés a 2010-ben 103 éves korában eltávozott nagy butoh mester emléke előtt.

A kiállítást megnyitja:
a Magyarországi Japán Nagykövetség képviselője
Megnyitó etűd: Mandulaág
Előadók: FEHÉR József, GYULAVÁRI Ágnes, KRESMERY PAP Réka, SÁPI Ádám, TULIPÁN Máté / Batarita butoh workshopjának (2010-2011) résztvevői
A kiállítás megtekinthető: 10.04-ig, mindennap 10.00-20.00

Kazuo OHNO Hakodate városában született (Hokkaido prefektúra), 1906. október 27-én. A Japán Sport Főiskolán töltött évek egyik meghatározó élménye volt a "La Argentina" néven ismert spanyol táncosnő, Antonia MERCE egy előadása, amit a Császári Színházban látott.
A főiskola elvégzését követően Kazuo testnevelő tanárként kezdett dolgozni, miközben a japán modern tánc két olyan úttörőjétől vett órákat, mint Baku ISHII és Takaya EGUCHI koreográfus. 1938-ban Kazuót behívták katonai szolgálatra, majd az ezt követő 9 évben Kínában és Új-Guineában harcolt a japán hadseregben.
Új-Guineából való visszatérése után, ahol egy évet hadifogolyként börtönben töltött, Kazuo újra táncolni kezdett. Első szólóestjét 1949-ben, 43 évesen tartotta a Kanda Kyoritsu Hall-ban, Tokióban. A háború élményeit az 1950-es években koreografált előadásában, a "Jellyfish dance" (Medúzatánc) dolgozta fel.
Az 1950-es években találkozott Kazuo OHNO Tatsumi HIJIKATA-val, aki az első inspirációt jelentette a butoh irányába. A butoh-t eredetileg ankoku butoh-nak, vagyis "a sötétség táncának" hívták, amely a háború utáni Japán rendezetlenségéből született meg. Ohno 1977-ben mutatta be első szóló butoh darabját, a "La Argentina Sho"-t (La Argentina csodálata), amit Hijikata rendezett, és ami elnyerte a Dance Critic s Circle Díjat. 1980-ban az "Admiring La Argentina" már nem csak Kazuo OHNO, hanem a butoh tánc mesterművének is számított.
Hijikata rendezésében alkotta meg két további főművét, a "My Mother"-t (Anyám) és a "Dead Sea"-t (Holttenger), amit Yoshito Ohnóval adott elő. Az egyik legjelentősebb butoh előadóként Kazuo bejárta Európát, Észak- és Dél-Amerikát, Ausztráliát és Ázsiát is. 90. életévét betöltve még mindig aktív butoh táncos volt. Legutolsó tengerentúli előadása a "Requiem for the 20th Century" (Requiem a XX. századért) volt 1999 decemberében New Yorkban. Még ugyanebben az évben azonban fizikai ereje fokozatosan fogyni kezdett. Kazuo OHNO ennek ellenére folytatta a táncot, mintha csak életkorából merítené az erőt. Amikor már nem tudott egyedül járni, mások segítségével táncolt. Amikor már segítséggel sem tudott állva maradni, ülve táncolt. Amikor a lábai megtagadták az engedelmességet, a kezével táncolt. Amikor már mindene felmondta a szolgálatot, a térdén kúszott előre, a közönség pedig meghatottan nézte háta mozgását.

Ez a hétköznapi öregember tánc közben valaki mássá vált, olyasvalakivé, aki erőt adott másoknak.
Hosszú élete alatt rendkívül erős hatást gyakorolt az emberekre. Kazuo OHNO olyan művész volt, akinek sikerült kiterjesztenie az emberi lehetőségek határait.

19.30 WORKSHOP | Akira KASAI: A butoh teste

Fotó: Junichi Yamauchi
Workshop
Akira KASAI: A butoh teste

09.26.
19.30 - 21.20
09.27-28. 19.00 - 20.50

Mi a lélegzet a táncban?
Mi a látás a táncban?
Mi az idő a táncban?
Mi a tér a táncban?
Mi a vér a táncban?
Mi az energia a táncban?
Mi a tudatosság a táncban?
Mi a szexualitás a táncban?
Hogyan tudjuk összekapcsolni az egyidejűséget a testtel?
Hogyan tudjuk összekapcsolni a hangot a tánccal?

A tánc a test mozdulataiból áll össze. A mozdulatot megelőzi a mozgásra irányuló tudatosság.
A workshop során a test és a mozdulatok tudatosságának találkozásain dolgozunk, az egyes kombinációkat ízlelgetjük.